WNF Rangers maken de grachten van Utrecht schoon

Stadsblad Utrecht – 26 oktober 2018

Op zaterdag 20 oktober is het WNF Regioteam van Utrecht e.o. (WNF Utrecht) samen met 50 enthousiaste WNF Rangers én hun ouders de grachten van Utrecht opgegaan om het plastic uit het water te vissen.

UTRECHT – Met vier fietsen, een winkelwagentje, een klapstoel en ruim 20 vuilniszakken vol plastic afval is het evenement een groot succes te noemen.

Plastic Vissen op de Utrechtse grachten

Vanaf de Wittevrouwensingel in Utrecht vertrokken in twee sessies zes boten van Greenjoy gevuld met Rangers, hun ouders en een Panda. Voorafgaand ontvingen alle deelnemers een goodiebag van De Groene Winkel in Zeist. Met een schepnet van Decathlon Amsterdam en vuilniszak in hun handen, hebben de kinderen driftig het plastic afval uit de grachten geschept. Claire Boxsem (deelnemer Plastic Vissen en Ranger): “Ik doe heel graag mee met dit soort acties omdat ik het heel belangrijk vind dat we met z’n allen de natuur schoonhouden.” Na beide sessies is de vangst verzameld op de Stadhuisbrug, waar WNF Utrecht met een stand aanwezig was om het passerende publiek te informeren over de actie. Om ervoor te zorgen dat niemand meer om de actie heen kon, is het afval midden op de Stadhuisbrug neergelegd. Het plastic afval is aan het einde van de dag ingeleverd op de afvalboot van gemeente Utrecht waarna het verwerkt wordt.

Plastic Wake Up Call Challenge

Naast het Plastic Vissen was afgelopen zaterdag tevens de kick-off van de Plastic Wake Up Call Challenge, een initiatief van WNF Utrecht. Samen met diverse partners, waaronder Makai-Blue, Retulp en The Bamboo Brush Society wil WNF Utrecht het bewustzijn over plastic vervuiling vergroten en met de Challenge mensen uitdagen om hun plastic verbruik te verminderen. Via de website www.plasticwakeupcall.nl en Instagram (@PlasticWakeUpCall) kan iedereen zijn/haar tips delen en alternatieven voor plasticgebruik vinden. Thamar Keuning (vrijwilliger WNF Regioteam Utrecht e.o. en coördinator Challenge): “Met de Challenge vragen wij deelnemers om inzicht te geven in hun eigen plastic verbruik. De uitdaging is om in een paar weken tijd hun eigen plasticgebruik te halveren en uiteindelijk anderen te inspireren om hetzelfde te doen. Op onze website laten we zien hoeveel mensen al meedoen en worden alternatieve producten getoond.”

In de toekomst

Hierna stop de campagne natuurlijk niet. WNF Utrecht heeft met deze actie al diverse andere regioteams in Nederland kunnen inspireren om hetzelfde te doen in hun stad. Daarnaast wordt de Plastic Wake Up Call Challenge de komende maanden uitgebreid met acties bij horecagelegenheden in Utrecht. Ook de gastlessen die WNF Utrecht geeft op diverse (basis)scholen zullen vanaf nu aandacht besteden aan de plastic soep.

Bekijk hier het hele verslag»

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *